Preview

Liefde voor de klant. Zo zorg je voor een goede klantrelatie!

13 februari 2023

Wij zijn dol op onze klanten. En zij waarschijnlijk op die van hen. Onze missie is om onze klanten de vragen van hún klanten in één keer goed te laten beantwoorden. Daarmee creëer je loyale klanten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog meer zaken die de relatie met je klant beïnvloeden. We noemen hier vijf must-do’s.

Luister naar je klant

Elke klantvraag én elke klacht is een kans. Op dat moment neemt de klant immers contact met jou op en kun je hem of haar helpen. Het is belangrijk om echt te luisteren en oprechte interesse te tonen. Bovendien geeft het de relatie een enorme boost als je een klacht goed oplost.

Creëer vertrouwen

Zeg wat je doet, en doe wat je zegt. Zo simpel is het eigenlijk. Op die manier zorg je voor openheid en laat je zien dat je de juiste expertise hebt. Als de klant weet dat hij je in verhalen en daden kan vertrouwen, doet dat veel goed voor de klantrelatie.

Zorg voor een persoonlijke benadering

Het begint natuurlijk bij noemen van de naam van je klant in je communicatie, maar gaat veel verder. Doe je klant een persoonlijk aanbod op basis van zijn behoeften of verwachtingen. Inmiddels kiest ruim 80% van de klanten voor bedrijven met een meer persoonlijke benadering, in plaats van de laagste prijs. Overigens geldt de persoonlijke benadering aan beide kanten. Zo is het ook belangrijk om informatie en misschien wel foto’s te delen van je bedrijf en medewerkers.

Goede en voldoende communicatie is belangrijk

Veel organisaties gaan uit van ‘geen bericht is goed bericht’. Vaak klopt dat, maar zeker niet altijd als het om de relatie met je klant gaat. Met de juiste communicatie schep je heldere verwachtingen. Communiceer daarom ook als er iets minder leuks te melden is. Openheid wordt gewaardeerd, zagen we al. Dat geldt trouwens ook andersom. Je kunt alleen maar inspelen op de verwachtingen van je klanten, als je weet wat die zijn.

Verras je klant

Klanten worden steeds veeleisender. Ze gaan er eenvoudigweg vanuit dat de basis goed is, en dat er niets te vragen of te klagen valt. Pas als je de verwachtingen weet te overtreffen creëer je een ‘wauw-effect’ waar diezelfde klant hopelijk over praat met vrienden en bekenden. Goed voor de klantrelatie en potentiële nieuwe klanten.

Goede content helpt de klantrelatie

Je ziet, eigenlijk zijn deze vijf punten allemaal gericht op hoe je met je klant omgaat, en niet zo zeer wat je precies zegt. Dat laatste is natuurlijk wel een randvoorwaarde, want klanten verwachten snel en direct het juiste antwoord op hun inhoudelijke vraag. Daarvoor helpt goede content in je kennisbank. Die content gebruik je om klantvragen bijvoorbeeld telefonisch, via de chat(bot) of via de Frequently Asked Questions op de website te beantwoorden.

Wil je ook goede en klantgerichte servicecontent? Volg dan de training Klantgericht Content Schrijven. Schrijf je direct online in, of neem contact met ons op voor meer informatie.

© 2022 TKC digital

Delen

Nieuws en kennissnacks

Aanmelden voor nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events van TKC digital!

Ja, ik accepteer de voorwaarden en privacy policy.*